The North Indian tabla is a special and unique instrument that has become an important part of my life. I have chosen to concentrate my studies on the Benares baj (style). Click here for some information on the Benares gharana.

The tabla is the most popular percussion instrument in India. It is especially prevalent in the northern regions of the country, as well as in Pakistan. The tabla can be heard in Indian classical music, dance, religious, folk, and film music, as well as in modern-day fusions. The tabla is an integral part of North Indian classical music, where it can be performed solo, in dance accompaniment (kathak), or to accompany melodic instruments (sitar, sarod, voice, violin, etc…). The instrument dates back approximately 400 years, though it is descended from drums that have a history dating back over 2000 years. There are six different stylistic schools of playing (gharanas), many varied techniques, and a repertoire made up of a multitude of cyclic and cadential compositional forms.
Le tabla est l’instrument de percussion le plus populaire en Inde. Cela est particulièrement le cas dans le Nord de l’Inde ainsi qu’au Pakistan. On peut entendre le tabla dans la musique classique indienne, la musique de danse, la musique religieuse, folklorique, dans les musiques de film ainsi que dans les fusions modernes de différents styles. Partie intégrante de la musique classique de l’Inde du Nord, où le tabla est joué solo et pour accompagner la danse (kathak) ou un instrument lyrique (sitar, sarod, voix, violon, etc.). Cet instrument date d’environ 400 ans, bien qu’il tire son origine de tambours dont l’histoire remonte à plus de 2000 ans.

The tabla is actually two drums - the smaller, right hand drum called the dahina or tabla, and the larger, left hand drum called the baya or dagga. The dahina is made of shisham (Indian rosewood) and the baya is made of copper or brass, and is often nickel plated.

The tabla has traditionally been taught through an oral tradition, from teacher to student, a system referred to as guru-shishya-parampara. Different regions of India developed their own styles, resulting in what we now refer to as the six major gharanas of tabla; Punjab, Delhi, Ajrada, Farukhabad, Lucknow, and Benares.

Compositions are learned through a system of bols - oral representations of the sounds themselves; a sort of solfege system for drums. Through the system of bols, one can recite, notate, or read any combination of sounds on the tabla in one single line of text; the sounds of both drums can be expressed either individually, or when two sounds are produced at once, simultaneously.

I like to break down the main sounds into resonant and non-resonant categories, as follows:

Dahina Baya
Resonant Sounds
NA, TA Ge, Ga, Gi
Tin  
Tun, Din  
Ra  
Non-Resonant Sounds
TeTe, TiRa, Ta Ki, Ke, Ka
TeRe Kut
Combination Sounds
Dha = NA + Ge
Dhin = Tin + Ge
Dhe = Te + Ge
DheRe = TeRe + Ge

These are then put together to form compositions, for example:
Teentaal Theka
Dha Dhin Dhin Dha
Dha Dhin Dhin Dha
Dha Tin  Tin  NA
NA  Dhin Dhin Dha
Beginner's Kaida
Dha Dha Te   Te
Dha Dha Tin  NA
TA  TA  Te   Te
Dha Dha Dhin NA

As a musician with a background in both Western classical and Indian classical music, I have long been working to bring the two together by commissioning new works for tabla from composers of new music. For a selected list of repertoire, click here. If you know of any other works for tabla, or if you are a composer who may be interested in writing for tabla, please contact me. I look forward to hearing from you on the subject!

Le tabla est constitué en réalité de deux tambours - le plus petit, à la main droite, appelé dahina ou tabla et le grand, à la main gauche, baya ou dagga. Le dahina est fait de shisham (bois de rose indien) et la baya, de cuivre ou de laiton et souvent plaqué de nickel.

Traditionnellement, le tabla s'enseigne oralement, de maître à élève, tradition appelé guru-shishya-parampara. Différentes régions de l'Inde ont développé leurs propres styles, auquels nous faisons référence aujourd'hui comme les six principaux gharanas de tabla : Pubjab, Delhi, Ajrada, Farukhabad, Lucknow et Bénarès. Je me spécialise dans le style Bénarès, fondé par Pandit Ram Sahai, qui a vécu de 1780 à 1826 approximativement. Cliquez ici pour plus d'information à propos de ce gharana.

Les compositions sont apprises en utilisant un système de représentation orale des sons, une sorte de solfège pour tabla, que l'on appelle bols (prononcé "bôl"). Avec ce système, on peut réciter, noter ou lire n'importe quelle combinaison de sons en une seule ligne de texte. Les sons des deux tambours peuvent être formulés individuellement. Lorsque deux sons sont produits simultanément, un autre terme décrit cette combinaison.

Je divise les principaux sons en catégories de sons résonants et non-résonants (étouffés) :
Dahina Baya
Sons résonants
NA, TA Ge, Ga, Gi
Tin  
Tun, Din  
Ra  
Sons non-résonants
TeTe, TiRa, Ta Ki, Ke, Ka
TeRe Kut
Combinaisons de sons
Dha = NA + Ge
Dhin = Tin + Ge
Dhe = Te + Ge
DheRe = TeRe + Ge
Exemples de compositions:
Teentaal Theka
Dha Dhin Dhin Dha
Dha Dhin Dhin Dha
Dha Tin  Tin  NA
NA  Dhin Dhin Dha
Kaida pour débutant
Dha Dha Te   Te
Dha Dha Tin  NA
TA  TA  Te   Te
Dha Dha Dhin NA

En plus de jouer du tabla dans des contextes traditionnels, je collabore souvent avec des compositeurs de musique contemporaine occidentale dans le but de développer un nouveau répertoire pour cet instrument. Cliquez ici pour une liste de répertoire sélectif. Si vous connaissez d'autres oeuvres contemporaines pour tabla ou si vous êtes un compositeur intéressé à écrire pour le tabla, n'hésitez pas à me contacter.